Jak nawadniać organizm? I czemu jest to tak ważne?

Nawodnienie organizmu zarówno od środka, jak i od zewnątrz jest bardzo ważne dla naszego samopoczucia, zdrowia, a nawet wyglądu. Jeżeli czujesz się źle i nie najlepiej wyglądasz, to być może należy zadbać o odpowiedni poziom wody i elektrolitów dla twojego ciała.

Jak prawidłowo nawadniać organizm?

Czy wiesz, że ludzki organizm w większości składa się z wody? W krwi mamy jej aż 94%, mózg i mięśnie to 75%, a kości – 23%. Nawodnienie organizmu musi być więc elementem diety. Bardzo ważne jest spożywanie niegazowanej wody w ilości około 1,5 litra na dzień. Nawadnianie organizmu w ten sposób jest ważne z tego powodu, że każdego dnia tracimy wodę wraz z potem, moczem i przez drogi oddechowe. Nie jest wskazane picie słodzonych napojów, wód smakowych i gazowanych – zawierają szkodliwe składniki. Częste spożywanie takich substancji prowadzi do chorób układu pokarmowego, np. wrzodów żołądka.

Czemu nawadnianie organizmu jest takie ważne?

  1. Usprawnia funkcjonowanie mózgu poprzez wyostrzenie pamięci i koncentracji. Odwodnienie powoduje zaś obniżenie poziomu zdolności poznawczych, uwagi i pogarsza zapamiętywanie.
  2. Oczyszcza naczynia krwionośne – utrzymuje żyły i tętnice we właściwej kondycji oraz reguluje ciśnienie krwi, bo jego zbyt wysoki poziom może prowadzić do miażdżycy, zawału serca, udaru mózgu lub niewydolności nerek.
  3. Reguluje temperaturę ciała – ochładza organizm, gdy temperatura otoczenia jest wysoka oraz chroni przed chłodem, gdy jest zimno. Prawidłowe nawodnienie organizmu jest także ważne podczas choroby. Woda bowiem chroni ciało przed przegrzaniem.
  4. Oczyszcza organizm z toksyn – usuwa z organizmu toksyny i zapobiega ich gromadzeniu się w tkankach. Pomaga utrzymać w odpowiednim stanie narządy wewnętrzne i eliminuje zbędne produkty przemiany materii.
  5. Ułatwia procesy trawienne – woda poprawia pracę układu pokarmowego, przyspiesza procesy trawienne, zapobiega zaparciom i zaleganiu toksyn w jelitach.
  6. Poprawia pracę nerek – dobre nawodnienie organizmu zwiększa częstotliwość oddawania moczu, co zapobiega dolegliwościom takim jak kamienie w nerkach.

Czego nie pić przy nawadnianiu organizmu?

Jeżeli planujesz uzupełnić poziom wody w organizmie, to unikaj tych napojów: kolorowych i gazowanych z dużą zawartości cukru, energetyzujących, wód smakowych, nektarów i soków, alkoholu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *