Wady i zalety opalania. Jak opalanie na słońcu wpływa na skórę?

Ostatnimi czasy jesteśmy nastawieni sceptycznie do opalania, bo wiele mówi się o szkodliwości słońca. Czy opalanie naprawdę jest niebezpieczne? Poznaj wady i zalety opalania, a następnie sama zdecyduj, czy kąpiel słoneczna jest dla ciebie.

Trudno się dziwić, że ostatnio częściej mówimy o wadach opalania. Z uwagi na liczbę zachorowań na raka skóry także wśród młodych osób zaczęliśmy zastanawiać się, jak słońce wpływa na skórę. Dziś jesteśmy coraz słabiej przed nim chronieni ze względu na dziury w warstwie ozonowej, która jest naturalną barierą ochraniającą nas przed promieniowaniem UV. W zamian za to stosujemy filtry UV i bardzo ostrożnie podchodzimy do tematu opalania. Kąpiele słoneczne wymieniamy raczej na opalanie natryskowe albo kosmetyki brązujące.

Zalety opalania

Warto pamiętać, że opalanie – mimo całego ryzyka, jakie niesienie ze sobą długie przebywanie na słońcu – ma wiele plusów. Zalety opalania na słońcu potwierdzają, że raz na jakiś czas warto się poopalać, ale oczywiście podchodząc do tego zdroworozsądkowo.

  1. Słońce dostarcza witaminę D, choć oczywiście nie w sposób dosłowny. Wystarczy 20-30 minut na słońcu dziennie, aby zapewnić sobie niezbędną jednorazową dawkę witaminy D3. To właśnie promieniowanie słoneczne sprawia, że wzrasta produkcja tej witaminy w organizmie. Co ważna, nie da się przedawkować witaminy D, a warto wiedzieć, że jest niezbędna w naszym organizmie: wzmacnia system odpornościowy, wspiera prawidłowy rozwój kości, korzystnie wpływa na płodność, m.in. zwiększając libido. To prawdziwa bomba energetyczna.
  2. Słońce poprawia nastrój, a nawet zapobiega stanom depresyjnym. Jesienno-zimowy czas sprzyja pogarszaniu naszej kondycji psychicznej, natomiast wraz z pojawieniem się pierwszych promieni słońca to wszystko mija. Wystarczy krótki spacer w słoneczny dzień, aby słońce poprawiło nasze samopoczucie dzięki wzmożonej produkcji serotoniny – hormonu szczęścia. W wielu krajach (np. w Skandynawii) brak słońca skutkuje zwiększoną podatnością na depresję.
  3. Opalanie poprawia naturalną ochronę przeciwsłoneczną, choć może się to wydawać nieco paradoksalne. Chodzi o to, że pod wpływem promieniowania UV emitowanego przez słońce, wzmaga się produkcja melaniny w skórze. Ta natomiast pełni nie tylko funkcję barwnika i odpowiada za złocisty kolor skóry, ale również pochłania szkodliwe promieniowanie słoneczne. To oznacza, że im częściej wystawiamy się na słońce, tym więcej melaniny produkuje nasz organizm i dużo mocniejsza jest naturalna ochrona przed słońcem.
  4. Słońce wpływa na jakość snu, co wiąże się nie tylko z lepszym przyswajaniem niezbędnych w organizmie witamin i minerałów. Jeśli spędzamy każdego dnia kilka minut na słońce, nie tylko opalając się, ale np. spacerując, to nasz organizm przyzwyczaja się do porządku dnia. Synchronizujemy nasz zegar biologiczny z porami dnia, dzięki czemu o wiele lepiej śpimy nocą.
  5. Kąpiel słoneczna łagodzi PMS, także towarzyszące miesiączce bóle menstruacyjne. Zażywane w odpowiedniej ilości słońce minimalizuje dolegliwości przedmiesiączkowe, zwłaszcza ból i napięcie mięśniowe. Do tego poprawia samopoczucie i rozluźnia nerwy. Warto posiedzieć chwilę na słońcu również, kiedy mamy innego rodzaju bóle stawowo-mięśniowe.
  6. Słońce poprawia wygląd skóry, ale tylko jeśli opalamy się rozsądnie i w małych dawkach. Lekka opalenizna poprawia wygląd nie tylko dlatego, że ukrywa niedoskonałości skórne np. przebarwienia. Naturalna fototerapia światłem łagodzi objawy łuszczycy i poprawia działanie kuracji pielęgnacyjnych np. zapobiegających grzybicy.

Wady opalania

Nie da się jednak ukryć, że opalanie jest szkodliwe, jeśli tylko nie podchodzimy do niego rozsądnie. Zbyt częste kąpiele słoneczne i nadmierna ekspozycja na słońce (zwłaszcza w godzinach 11-15, kiedy jest ono najsilniejsze) to krótka droga do wielu problemów. Jak we wszystkim, również w opalaniu należy zachować umiar.

  1. Promieniowanie UV zwiększa ryzyko raka, a konkretnie zmian nowotworowych w obrębie skóry. To jedna z najczęściej wymienianych wad opalania, której nie sposób się przeciwstawić. Nadmierna ekspozycja na słońce sprawia, że z pozoru niegroźne zmiany skórne mogą przekształcać się w złośliwe nowotwory, o czym warto pamiętać.
  2. Słońce powoduje przebarwienia, w tym tzw. plamy ostudowe oraz piegi. Zbyt częste opalanie się na słońcu może powodować zaburzenia w procesie pigmentacji, czego efektem są przebarwienia widoczne zwłaszcza na twarzy. To właśnie promieniowanie słoneczne sprawia, że latem dużo intensywniejsze są nasze piegi, a częsta ekspozycja na słońce może przyczyniać się do powstawania pajączków, czyli pękających tuż pod skórą naczynek.
  3. Słońce przyspiesza starzenie się skóry, co określa się jako fotostarzenie się skóry. Promieniowanie UV, które w zbyt dużej ilości przedostaje się do naszej skóry, niszczy włókna kolagenowe i elastynowe odpowiedzialne za utrzymanie jędrności. Osoby częściej się opalające (także na solarium) zdecydowanie wcześniej mają pierwsze zmarszczki. Skóra pod wpływem słońca szybciej traci nawilżenie, dlatego staje się cieńsza i bardziej przesuszona. Może być też o wiele bardziej podatna na podrażnienia i bardziej ziemista.
  4. Opalanie pogłębia trądzik, o czym trzeba przypomnieć wszystkim tym, którzy wierzą w błędne informacje o zbawiennym wpływie słońca na cerę trądzikową. Promieniowanie słoneczne nie wysusza i nie zmniejsza wyprysków. Może spowodować coś wręcz odwrotnego, ponieważ pod wpływem słońca utlenia się skwalen, czyli składnik sebum, przez co skóra jeszcze mocniej się przetłuszcza, tworzą się zaskórniki, stany zapalne i trądzik.
  5. Słońce może nas poparzyć, co zdarza się bardzo często osobom o delikatnej, wrażliwej i cienkiej skórze. Duży problem mają też osoby o naturalnie bladej karnacji, ponieważ ich skóra produkuje mniej barwnika, który mógłby chronić przed promieniowaniem UV. Wówczas pod wpływem słońca zachodzą niekorzystne reakcje w skórze, pojawia się zaczerwienienie, wysypka oraz bolesne stany zapalne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *